Koperta firmy C. Brasch

I-11294
Technika:
Miejsce:Berlin
Twórca:Brasch Carl
Format:
Tematyka:

Koperta wysłana z firmy „Carl Brasch, nadworny fotograf i malarz portrecista” do Guido Seebera 6 I 1917 roku. Niestety bez listu.

Carl Brasch (1825-1886) nie żył wówczas już od wielu lat, ale firmę berlińską prowadzili jego synowie, Carl i Hermann. Guido Seeber (1879-1940) był natomiast pionierem niemieckiego filmu. Z wykształcenia fotograf, zafascynował się „ruchomymi obrazami”. Zobaczywszy pokaz braci Lumiere w Dreźnie, w 1896 zakupił projektor i filmy, a w 1898 zaczął wspólnie z bratem Clemensem kręcić własne produkcje. Eksperymentowali też z filmem dźwiękowym (projekcji towarzyszył gramofon – był to „Seeberofon”). Po śmierci Clemensa Guido sprzedał rodzinny zakład fotograficzny w Chemnitz i ruszył z kinem objazdowym aż do Hiszpanii, a po powrocie osiadł w Berlinie i stał się jednym z pierwszych operatorów niemieckiego kina. Nakręcił kilkadziesiąt obrazów, w tym kilka produkcji z Astą Nielsen i jej mężem, szwedzkim reżyserem Urbanem Gadem. Był autorem nowatorskich eksperymentów, jak zdjęcia sobowtóra w preekspresjonistycznym „Studencie z Pragi” (1913) Rye’a i Wegenera czy użycie ruchomej kamery w „Sylwestrze” (1923) Picka (co potem rozwinął Karl Freund w „Portierze z hotelu Atlantic” (1926) Murnaua).

Kiedy Deutsche Bioskop postanowił powiększyć swoje studio filmowe, Seeber otrzymał polecenie znalezienia odpowiedniego miejsce. Zakup działki pod Poczdamem w miejscowości Nowawes i budowa szklanej altany dały początek temu, co dziś znamy jako gigantyczny kompleks filmowy Babelsberg.