Miejsce:Paryż
Twórca:Noyer Armand
Format:Pocztówkowy
Tematyka:Sztuka

Jedna z kart należących do serii reprodukcji dioram, wykonywanych przez Domenico Mastroianniego (1876-1962). Mastroianni (skądinąd stryj stryja słynnego aktora), zręczny włoski rzeźbiarz, wykonywał wiele takich rzeźb z gliny (w formacie 50×70 cm), które następnie, sfotografowane na potrzeby pocztówek, były niszczone i zmieniane w kolejną scenę. Tu akurat seria napoleońska, ale były np. również ilustracje do „Boskiej Komedii” i „Quo Vadis”. Nazywano to „skulptografią”, sculpture éphémère, sculptobromure oraz sculptogravure.

Kiczowate obrazki nie wymagały wielkiego riserczu, tu mamy zatem Napoleona wjeżdżającego do Warszawy 15 grudnia 1807 roku – co jest błędem. Napoleon wjechał do Warszawy w grudniu, ale roku ubiegłego, 1806, a konkretnie 19 grudnia. 15-go wyjeżdżał z Poznania. A w grudniu 1807 w ogóle go w Polsce nie było. Wjeżdża przez niewiadomą bramę, zostawiając za sobą przedmieście, gdzie widać ogromną cerkiew. Nie jest to chyba żaden konkretny budynek, najbardziej chyba przypomina kościół przy Długiej (obecną katedrę polową), w 1837 przebudowany na sobór Św. Trójcy.